Bio Bert-Jan Woertman

Bert-Jan Woertman (1971) is Commercieel Directeur van de Campus van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e). Opgeleid als organisatiepsycholoog en bestuurskundige heeft hij zich gedurende zijn carrière vooral gespecialiseerd in het bouwen van effectieve, zichzelf versterkende communities. Woertman is een verbinder: waar hijkomt, ontstaan kansen tussen mensen die elkaar verder helpen. Het leidde tot vele vruchtbare allianties, tot projecten, producten en zelfs tot gebouwen. Degene die het overkomt zal het als serendipiteit zien, voor Woertman is het dagelijks werk: hij organiseerttoeval.

Na HR-managementrollen bij Philips Research en Philips Healthcare trad hij in 2006 toe tot het management team van de Campus, verantwoordelijk voor The Strip, de plaats waar alle horeca- en conferentievoorzieningen van High Tech Campus Eindhoven bij elkaar komen. Geheel volgens zijn stijl maakte Woertman hiervan het kloppend hart van de Campus, de plek van waar de toevallige ontmoeting de regel werd – en daarmee een van de belangrijkste onderdelen van de succesformule van de campus. Niet alleen laat hij er de contacten tussen de ruim 10.000 campusbewoners ontstaan, ook zorgt hij voor de link met de buitenwereld. Grote internationale CEO’s kwamen voorbij, net als Mark Rutte, Neelie Kroes, Angela Merkel en de koning -zij wilden het concept met eigen ogen zien.

Het zijn dit soort successen die de mediahalen, maar daar staan minstens zoveel informele introducties en spontane projecten tegenover zoals bijvoorbeeld “designer-in-residence”. Ook daarin staat de niet voor de hand liggende verbinding centraal: de kracht van design wordt gekoppeld aan die van de technologie.

Van 2008 tot 2017 was Woertman als Marketing & Communications Director met zijn team  verantwoordelijk voor de internationale uitbouw van het merk High Tech Campus Eindhoven. Dat bleef niet onopgemerkt: het innovatie-ecosysteem van de slimste vierkante kilometer op aarde kreeg lof en waardering van alle kanten op de wereld. Dat gold ook voor een aantal specifieke projecten. Zo stond hij aan de wieg van de internationale startup community op de Campus en was hij de grondlegger van startupweekend Eindhoven en het accelerator-programma HighTechXL, dat wordt gerekend tot de top 5 high impact programma’s wereldwijd. De logische follow-up is in 2015 uit de startblokken geschoten: Scaleup-broedplaats HighTechXL Plaza.

Als Commercieel Directeur van de TU/e Campus ziet Woertman het als zijn missie om mensen en partijen binnen en buiten de TU/e met elkaar in contact te laten komen en verbindingen te leggen met toegevoegde waarde voor elkaar en de Brainport Eindhoven Regio. Hij heeft maar één strategisch plan: het versnellen van de ontwikkeling van Eindhoven als ‘hightech hardware’-hoofdstad van Europa. En de TU/e speelt daarin een cruciale rol.

Woertmans verbindende talenten blijven niet beperkt tot de campus. Zo is hij als lid van de Raad van Toezicht van WIJeindhoven betrokken bij de belangrijke transformatie van het sociale domein in Eindhoven. Daarnaast is hij lid van de Deelraad van Advies van Fontys CE en lid van de Adviesraad van de Eindhoven Maker Faire.

Event Timeslots (1)

Hoofdpodium
-
Innoveren in de slimste regio…hoe doe je dat
Innoveren in de slimste regio…hoe doe je dat